🎄Riktig god jul ønskes fra oss i n00b! Vi tar juleferie på lageret, og første sending etter ferien er 2. januar 🎅
🎄Riktig god jul ønskes fra oss i n00b! Vi tar juleferie på lageret, og første sending etter ferien er 2. januar 🎅
Kom i gang med Makey Makey

Kom i gang med Makey Makey

Makey Makey er et spennende verktøy som åpner for kreativitet og innovasjon i klasserommet. Dette brukervennlige kretskortet fungerer som en bro mellom den fysiske og digitale verdenen ved å forvandle vanlige gjenstander til berøringsaktive innganger som kan kontrollere datamaskiner. Ved å koble enkle hverdagsobjekter til Makey Makey-kontrolleren, kan elevene skape egne tastatur, musepekere eller spillkontrollere. Dette tilrettelegger for en praktisk læringsopplevelse som fremmer problemløsning, teamarbeid og teknologisk kompetanse.

Makey Makey kobles til en datamaskin ved hjelp av en USB-kabel. Koblingene fungerer ved at kretser åpner og lukker seg ved hjelp av ledende materialer. Å lukke kretsen sender tastatur- og muskommandoer til datamaskinen. Makey Makey fungerer med alle materialer som i en eller annen grad er strømledende. Eksempler på gjenstander kan være de fleste frukt og grønnsaker, planter, blyant (grafitt), aluminiumsfolie, vann og plastelina. Og hva med å lage en elektrisk krets ved bruk av mennesker?

 

3 enkle prosjekter med Makey Makey

1 Lag en elektronisk krets med Makey Makey

I dette prosjektet vil du få en innføring i hvordan Makey Makey fungerer og hvordan du lager en elektronisk krets. I dette eksperimentet behøver du ingenting bortsett fra Makey Makey og noen hender! Du vil lære å lage en enkel krets, lære hvordan Makey Makey fungerer når du fullfører kretsen, og lære hvordan mennesker kan fungere som en kobling og lede strøm.

2 Lag din egen spillkontroller

I dette prosjektet skal elevene bruke Makey Makey sammen med plastelina og krokodilleklemmer for å lage sin egen spillkontroller. Plastelina er strømledende og ved å trykke på plastelinaen gir de signaler til datamaskinens mellomroms- og piltaster. Denne kontrollen kan de også bruke til å spille spill på datamaskinen!

3 Tegn ditt eget spillbare instrument

I denne opgaven skal elevene bruke blyant (grafitt) til å tegne et valgfritt motiv. De skal så bruke Makey Makey og krokodilleklemmer for å lage ulike lyder og melodier til tegningen sin slik at de får et spillbart instrument. Makey Makey har tilgang til ulike apper og tillegg slik at det er mulig å spille både piano og andre instrumenter.

Du finner over 100 aktiviteter på Makey Makey sine nettsider.

Makey Makey i klasserommet

Med Makey Makey får elevene arbeide med et fokus på virkelige problemstillinger og være skapere med teknologi. Makey Makey støtter Fagfornyelsen og fremmer problemløsning, prosjektbasert læring og andre viktige ferdigheter for fremtidens kompetanser.

Elevene kan arbeide med Makey Makey individuelt, i par eller i små grupper på 3-4 personer. Vi anbefaler at de arbeider sammen, da elever lettest bygger forståelse og problemløsningsferdigheter i aktiv samtale med jevnaldrende. 

Om du er litt usikker på om Makey Makey passer for deg anbefaler vi at du starter med en Makey Makey startpakke for lærere så du kan bli kjent med verktøyet og finne de aktivitetene du ønsker å gjennomføre med dine elever.

For Makey Makey i klasserommet anbefaler vi Makey Makey STEM Pack som inneholder 12 Makey Makey sett i tillegg til ekstra tilbehør.

Som lærer kan du laste ned Makey Makey lærerveiledning, se presentasjonen "Meet Makey Makey" og ta nettkurset "Makey Makey 101 - For absolute beginners".

Du finner et rikt utvalg av tilhørende "Plug-n-play" apper og apper til Scratch her.

 

Trenger du litt hjelp til å komme i gang? Snakk med en av våre rådgivere

Ta kontakt med en av våre rådgivere for ytterligere veiledning på telefon 35 60 02 01 eller e-post salg@n00b.no.

Forrige artikkel Koble Makey Makey med micro:bit
Neste artikkel Søk om midler til programmeringsutstyr 2024