Lek og lær med teknologi · Dagens elever er morgendagens innovatører
Lek og lær med teknologi · Dagens elever er morgendagens innovatører
5 tips til deg som skal undervise i programmering

5 tips til deg som skal undervise i programmering

Programmering i skolen byr på mange muligheter og utfordringer i klasserommet. Her har vi samlet noen tips og råd til deg som skal undervise i programmering.

1. Ta programmeringen ut av skjermen

Bruk enkelt programmeringsutstyr som f.eks micro:bit, to-hjulsroboten bit:bot XL, eller robotballene fra Sphero. Disse verktøyene fungerer som konkreter og gir elevene ekstra motivasjon til å kjenne på mestring og bli kjent med begreper i programmering på en veldig praktisk måte som gir gode muligheter for dybdelæring.

2. Bruk blokkprogrammering

Bruk blokkprogrammering (som f.eks Scratch eller MakeCode) som er utviklet spesielt for å lære barn programmering. Blokkprogrammering er fargekodede byggeklosser som gjør det enklere for elevene å forstå sammenhengen i koden sammenlignet med mer tradisjonell tekstbasert programmering.

3. Start enkelt

Finn frem til enkle "Kom i gang" oppgaver og bruk god tid på å introdusere grunnleggende programmeringsforståelse slik at du sikrer at elevene blir godt kjent med de mest vanlige begrepene: variabler, løkker, betingelser og vilkår, sekvenser, funksjoner og feilsøking. Programmering kan være en kneik å komme over for noen, men når elevene først har fått laget noen programmer så kommer kreativiteten etterhvert og en verden av muligheter åpner seg.

4. Lær elevene om feilsøking tidlig

Ikke vær redd for at noe ikke fungerer som det skal. Feilsøking er en viktig del av programmering. Profesjonelle programmerere gjør også feil og må slå opp navn på funksjoner, lese dokumentasjonen og finne ut av detaljer i syntaksen.  Snakk med elevene om dette og legg inn oppgaver som krever feilsøking. Mange elever er vant til å rekke opp hånden med en gang de står fast. Motiver heller elevene til ikke å gi opp, men være nysgjerrige på å teste ut forskjellige løsninger og at de kan søke råd hos andre elever.

5. La elevene bruke hverandre

I en klasse er det ofte stor variasjon på hvem som kanskje kan programmere fra før og de som trenger mange repetisjoner for å henge med. Bruk gjerne kompisprogrammering der elevene jobber sammen to og to og bytter på å være den som koder og den som veileder. Bruk også gjerne elever som er fort ferdig til å hjelpe andre elever med feilsøking om de står fast.

Trenger du litt hjelp til å komme i gang? Snakk med en av våre rådgivere

Ta kontakt med en av våre rådgivere for ytterligere veiledning på telefon 35 60 02 01 eller e-post salg@n00b.no.

Forrige artikkel LEGO® Education SPIKE™ Prime: Et tverrfaglig verktøy som oppmuntrer til skaperglede
Neste artikkel LEGO® Education STEAM Kurs