Lek og lær med teknologi · Dagens elever er morgendagens innovatører
Lek og lær med teknologi · Dagens elever er morgendagens innovatører
LEGO® Education SPIKE™ Prime: Et tverrfaglig verktøy som oppmuntrer til skaperglede

LEGO® Education SPIKE™ Prime: Et tverrfaglig verktøy som oppmuntrer til skaperglede


Hva er LEGO SPIKE Prime?

LEGO® SPIKE Prime er en videreutvikling av LEGO Mindstorms, og det er beregnet på elever i alderen 11 til 16 år (mellomtrinnet og ungdomstrinnet). Spike Prime gir elever muligheten til å arbeide med utvikling av algoritmisk tankegang gjennom samarbeid, lage, teste og forbedre algoritmer. Det kombinerer elementer fra fysikk, matematikk, ingeniørfag og programmering, og gir elever mulighet til å lære om disse fagområdene gjennom praktisk problemløsing på en morsom og engasjerende måte.

Hvordan fungerer LEGO SPIKE Prime?

Settet inkluderer en rekke interaktive byggeklosser, som sensorer, motorer og en datamaskin-kloss (Spike Prime Hub), som elever kan bruke til å bygge og programmere en rekke ulike roboter og mekanismer. Det følger også med læringsopplegg og oppgaver som hjelper elever å lære om de ulike klossene og hvordan de kan brukes i ulike konstruksjoner. Lego Educations omfattende læringsmateriell er i tråd med den nasjonale læreplanen, noe som gjør det enkelt for lærere å integrere settet i sine eksisterende leksjonsplaner.

Programvaren som følger med settet, LEGO Spike Prime App, er enkel å bruke og gir elever mulighet til å programmere robotene sine med enkle kommandoer. Det er også mulig å bruke mer avanserte programmeringsspråk som Python, om elevene ønsker å utforske dette mer.

Kom i gang med LEGO SPIKE Prime i klasserommet

LEGO® Spike Prime

Her er noen ideer til hvordan du kommer i gang med Lego Spike Prime i klasserommet:

  1. Start med det grunnleggende: Begynn med å introdusere elevene dine for de grunnleggende konseptene til LEGO Spike Prime, inkludert de ulike klossene og komponentene og hvordan du bruker Spike Prime Hub til å skrive og teste kode.
  2. Begynn med enkle prosjekter: Når elevene dine er kjent med det grunnleggende, kan du prøve å starte med noen enkle prosjekter som fokuserer på ett enkelt konsept eller ferdighet. For eksempel kan du la elevene bygge og programmere en enkel robot som beveger seg i en rett linje, eller en maskin som sorterer objekter etter farge.
  3. Øk kompleksiteten gradvis: Etter hvert som elevene blir mer komfortable med det grunnleggende, kan du prøve å introdusere større prosjekter som involverer flere sensorer, motorer og andre komponenter. Du kan også prøve å benytte mer avanserte programmeringskonsepter, som for eksempel løkker og betingelser.
  4. Motiver til samarbeid og kreativitet: LEGO Spike Prime er et flott verktøy for læring gjennom samarbeid. Motiver elevene til å jobbe sammen om prosjekter og komme opp med sine egne ideer til hva de skal bygge og programmere.

Leksjonsplaner tilpasset Fagfornyelsen

LEGO har utviklet og lagt ut en rekke gratis leksjonsplaner på norsk til LEGO Spike Prime inkludert lærerveiledning og elevark. Her er noen eksempler på leksjonene som er tilgjengelig:

Nybegynner (6.-8. trinn)

  • Breakdance (45 min): Bli kjent med servoer og motorer ved å programmere en dansende robot slik at bevegelsene er synkronisert med lysene og rytmene.
  • Regn eller sol? (45 min): Lag en måte elevene kan fortelle om været med kvalitative skydata.
  • Hoppeløp (45 min): Utforsk og bygg flere prototyper for å utvikle den ultimate hoppende roboten.

Middels (6.-8. trinn)

  • Vindhastighet (45 min): Lag en måte å vise vindhastighet på ved hjelp av kvantitative skydata.
  • Automatisk hjelper (120+ min): Lær om kunstig intelligens ved å byge og programmere en automatisk hjelper.
  • Grønnsakskjærlighet (45 min): Bruk prognosedata i sanntid for å estimere om grønnsaker trenger å vannes denne uken.

Avansert (6.-8. trinn)

  • Hinderløypen (120+ min): Undersøk både potensiell og kinetisk energi med denne hinderløypen.
  • Klar til oppdrag (120+ min): Bruk kontrollerte motorbevegelser, sensorer og organiserte programmer til å løse en utfordring i en øvelseskonkurranse på kortest mulig tid.
  • Smarthjem: Bli miljøvennlig (90 min): Design, bygg og programmer en smarthjemfunksjon for å minimere menneskelig innvirkning på miljøet

Her finner du alle leksjonsplanene til LEGO Spike Prime og spilleliste med alle leksjonene til LEGO Spike Prime.

Valgmulighetene med LEGO SPIKE Prime

LEGO Education SPIKE Prime enkeltsett (Startpakke for lærer)

Et fint sted å starte for lærere er å gå til innkjøp av et enkeltsett for å bli kjent med de nye mulighetene.

LEGO Education SPIKE Prime enkeltsett inneholder:

  • Solid oppbevaringsboks med sorteringsbrett, programmerbar hub, distansesensor, kraftsensor, fargesensor, stor motor, 2 middels motorer og over 500 LEGO® Technic elementer i flotte farger!
  • Den programmerbare huben har en 5x5 lysmatrise, 6 inndata-/utdataporter, integrert gyrosensor, høyttaler, Bluetooth-tilkobling og oppladbart batteri.
  • Spike Prime programmeres enten i Scratch eller i Python og passer for nettbrett og datamaskiner. Spike Prime gir mange muligheter til å lære mer om variabler, matriser og skydata.

LEGO Spike Prime klassesett (20 elever)

Det er beregnet to elever per enkeltsett. Vår mest populære løsning er klassesett for 20 elever, men vi har også klassesett for 10 og 30 elever.

 


LEGO Education SPIKE Prime utvidelsessett

Utvid mulighetene med dette settet fra LEGO Education. Settet inneholder ytterligere moduler og hjul perfekt for å arbeide spesifikt med robotikk i klasserommet.

Ved deltagelse i FIRST LEGO League trenger du Expansion Set for å fullføre utfordringene.

SPIKE Prime Expansion Set fåes også kombinert med SPIKE Prime klassesett for 10, 20 og 30 elever.

Har du spørsmål? Snakk med en av våre spesialister

Ta kontakt med en av våre spesialister for råd og veiledning på telefon 35 60 02 01 eller e-post salg@n00b.no.

Forrige artikkel Datalogging med micro:bit
Neste artikkel 5 tips til deg som skal undervise i programmering