35 60 02 01 (man-fre 9-15)
5 nye læringsopplegg for programmering i matematikk og naturfag
n00b.no har i samarbeid med Whyzo utviklet nye gratis tverrfaglige læringsopplegg for temabasert læring med programmering som verktøy i matematikk og naturfag.
- Kom i gang med micro:bit
- Morsemaskin med micro:bit
- Støyalarm med micro:bit
- Brøk med Sphero
- Geometri med Sphero
1 Kom i gang med Micro:bit
Dette opplegget er en introduksjon til arbeid med micro:bit og passer for alle. Her blir du kjent med kodeverktøyet MakeCode og noen av de elementære tingene man kan gjøre med en micro:bit, og noen av tingene man kan gjøre fysisk med den, som å trykke på knapper.
Kompetansemål fra Fagfornyelsen:
- utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel (Matematikk 4. trinn)
- lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer (Matematikk 4. trinn)
- utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering (Matematikk 8.trinn)
Forkunnskaper: Passer for alle
Utstyr: micro:bit startpakke eller klassesett
Tidsbruk: Ca. 2 timer
2 Morsemaskin
Elevene designer og lager morsemaskin basert på en kravspesifikasjon. To micro:bit-er kodes til å jobbe sammen. Én skal brukes til å trykke inn morsekoden ved hjelp av en kræsj-sensor, og den andre skal vise morsekoden med lys.
Aktivitetene kan kjøres hver for seg for å bli kjent med de ulike komponentene, eller man kan gjøre aktivitet 1 og så gå direkte til aktivitet 3.
Kompetansemål fra Fagfornyelsen:
- lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer (Matematikk 4. trinn)
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (Naturfag 7. trinn)
- utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering (Matematikk 8.trinn)
Forkunnskaper: Passer for alle
Utstyr: 2 stk micro:bit og 2 stk ElecFreaks micro:bit Basic Kit
Tidsbruk: Ca. 2 timer
3 Støyalarm
Eleven lager en maskin som måler støynivå i klasserommet som gir tilbakemelding på hva som er forsvarlig og ikke gjennom tekst på en skjerm og gjennom farger på LED-pærer. Aktivitetene kan kjøres hver for seg for å ble kjent med de ulike komponentene, eller man kan gjøre de etter hverandre og sette de sammen i siste aktivitet.
Kompetansemål fra Fagfornyelsen:
- lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer (Matematikk 4. trinn)
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (Naturfag 7. trinn)
- utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering (Matte 8.trinn)
Forkunnskaper: Passer for alle
Du trenger: micro:bit startpakke (eller klassesett) og ElecFreaks micro:bit Smart Home Kit
Tidsbruk: ca. 2 timer
4 Brøk med Sphero
Brøk er et omfattende og vanskelig tema i matematikk for mange elever. Noen elever skjønner det med en gang, mens andre elever trenger mange ulike presentasjons- og arbeidsformer for å innarbeide en grunnleggende forståelse. I dette undervisningsopplegget arbeider elevene fysisk med brøk ved bruk av programmering og en Sphero robot.
Læringsmål i matematikk:
- Jeg kan plassere brøker på en tallinje.
- Jeg kan skille mellom brøker som er større og mindre enn en hel.
- Jeg kan addere med brøker på en tallinje.
Læringsmål koding:
- Jeg kan lage algoritmer som løser en spesifikk oppgave.
- Jeg kan lage algoritmer som fleksible ved hjelp av variabler og operatorer.
Forkunnskaper: Kunne programmere en Sphero (SPRK+ eller BOLT) til å kjøre rett fram.
Utstyr: Sphero BOLT eller Sphero BOLT Power Pack (klassesett)
Tidsbruk: ca. 2 timer
5 Geometri med Sphero
I dette opplegget skal vi bruke Sphero roboter til å kjøre ulike geometriske figurer. Her er det viktig å både kode Sphero til å kjøre rett, og samtidig forstå hvilke verdier du skal bruke for å kjøre riktig. Elevene skal videre utforske sammenhengen mellom antall grader i vinkler, antall vinkler og antall sider i geometriske figurer. Vi skal lære om indre og ytre vinkler, nabovinkler og hvordan disse henger sammen i polygoner.
Læringsmål:
- Kunne forklare hva nabovinkler er og hvordan en regner med dem.
- Kunne forklare sammenhengen mellom indre og ytre vinkler i en figur.
- Kunne forklare sammenhengen mellom vinkler og antall sider i en figur.
- Kunne kode en Sphero til å bevege seg som i en regulær mangekant.
Forkunnskaper: Kunne kode en Sphero robot (SPRK+ eller BOLT) til å kjøre geometriske figurer
Utstyr: Sphero BOLT eller Sphero BOLT Power Pack (klassesett)
Tidsbruk: ca. 2-3 timer
Spørsmål til læringsoppleggene eller programmeringsutstyret? Snakk med en av våre spesialister
Ta kontakt med en av våre spesialister for råd og veiledning på telefon 35 60 02 01 eller e-post salg@n00b.no.